19 Januari 2023 - 11:00
DECEMBER!

Tänk så jag saknar min kära svärmor.
På Julafton åt vi god mat där hennes julservise fick pryda bordet.❤️
Denna gången är det ett sip-möte så bup ska närvara utöver personalen på skolan.
Något körde ihop sig för bup sköterskan så hon meddelade att hon tyvärr inte kunde närvara.
Rektorn ansåg att viktigast på mötet var att höra vad bup ansåg om dotterns skolsituation och iom att hon inte närvara så kunde vi avsluta mötet...
Jag gick dock på det här mötet där jag hade förberett rektorn via mail för att önskan om den mindre gruppen skulle diskuteras...
För jag ville inte stå ännu ett möte senare där dom säger att inga beslut kan tas idag heller...
Även om inte bup sköterskan är delaktig just denna gången så vill jag veta hur eran plan ser ut framåt?
"Det vi känner är att vi har ju inte sett dig så mycket i skolan ***...
Vi behöver ju få den biten att fungera så du kommer hit...
Sen är det även att vi sett över en anpassad studiegång i tex kortare dagar och ev ämnen som ska plockas bort."
Så nu har dom gått igenom det vi gick igenom på ett annat möte men som vi inte fick göra när hon kom till skolan för då skulle hon klara alla ämnen och hela dagar ändå...
Men nu när hon inte går överhuvudtaget så ser vi över vilka anpassningar vi nekade henne sist och så sätter vi in dom nu när inget fungerar...
Något körde ihop sig för bup sköterskan så hon meddelade att hon tyvärr inte kunde närvara.
Rektorn ansåg att viktigast på mötet var att höra vad bup ansåg om dotterns skolsituation och iom att hon inte närvara så kunde vi avsluta mötet...
Jag gick dock på det här mötet där jag hade förberett rektorn via mail för att önskan om den mindre gruppen skulle diskuteras...
För jag ville inte stå ännu ett möte senare där dom säger att inga beslut kan tas idag heller...
Även om inte bup sköterskan är delaktig just denna gången så vill jag veta hur eran plan ser ut framåt?
"Det vi känner är att vi har ju inte sett dig så mycket i skolan ***...
Vi behöver ju få den biten att fungera så du kommer hit...
Sen är det även att vi sett över en anpassad studiegång i tex kortare dagar och ev ämnen som ska plockas bort."
Så nu har dom gått igenom det vi gick igenom på ett annat möte men som vi inte fick göra när hon kom till skolan för då skulle hon klara alla ämnen och hela dagar ändå...
Men nu när hon inte går överhuvudtaget så ser vi över vilka anpassningar vi nekade henne sist och så sätter vi in dom nu när inget fungerar...
Ja självklart är det bättre sent än aldrig men min frustration ligger i att jag påtalar en sak men det tar månader med försök innan min plan kan tänkas provas på...
Jag ställer frågan...
Jag måste bara fråga en sak då...
Ni fixade in kompisen i hennes klass...
Dottern började gå till skolan alla dagar förutom vissa lektioner som blev frånvaro på. Som jag redan innan varnade om kommer vara fortsatt frånvaro på trots kompisens närvaro.
Hon påtalade sin trötthet och att hon inte klarar dagarna men hon skulle bara puschas på...
Hon la fram önskningar om kortare dagar och ämnen hon ville plocka bort men hon skulle puschas på och vänjas in ändå..
Så kommer vi till dagen då hon inte kommer iväg överhuvudtaget...
Då är ni redo att göra det vi bad om från början...
Varför kan ni aldrig lyssna in det vi önskar och rädda henne i början istället för när allt rasat?
Hon har förklarat att hon hoppas och tror att om hon hamnar i lilla gruppen så kommer hon kanske klara gå till skolan...
Ni tar inga beslut idag men imorgon kommer min dotter inte lyckas gå till skolan igen så varför skyndar ni inte på ett tillfälligt beslut bara så hon också kan få lyckas?
Rektorn svarar...
Vi vill ha sköterskan från bup och hennes syn kring det hela först innan vi tar beslut så idag blir inget beslut...
Sen är det så att anpassad studiegång kan man inte heller bara fatta hur som helst utan det krävs underlag för dom besluten också...
Men vänta lite nu...
Menar hon att frånvaro en hel termin där det endast är en månad närvaro, där inga som helst betyg uppfylls...
Där dottern hela tiden återkommer till otryggheten i klassrumsmiljön inte är en grund till att få vara i en mindre grupp?
Rektorn förklarar att första steget är inte att göra en anpassad studiegång utan det handlar om att få tillbaka eleven till klassen...
Där jag återigen påtalar att jag lyfte detta problemet kring otryggheten på skolan redan i juni...
Trots flera möten senare och vi nu står i slutet av terminen där det faktiskt gått ett halvår sen jag började kämpa för detta och ändå är det inte tillräckligt för att ta ett beslut?!
Det är min dotters skolgång som hon går miste om, det är tid som hon får kämpa med sitt mående för att vi ska vänta och se ifall eran plan lyckas trots att både jag och dottern påtalar att det inte är hållbart.
Trots att ni har tydliga tecken på att hon inte mår bra i detta!
Mötet avslutades utan en plan i väntan på nästa möte som skulle hållas den 22 december...
En vecka senare och nästa möte är här...
Nu var bupsköterskan med där hon gav sin syn på det hela...
Där hon lyfter min dotters röst om att hon flertalet gånger under deras träff påtalade att klassrumsmiljön var jobbig, ljud och rörelse, otryggheten och önskan om en mindre grupp framgick...
Det är nog första gången jag känt mig nöjd över att någon annan än jag själv framför min dotters talan.
Just för att sköterskan precis som jag försöker återfå fokus till dotterns röst, hur hon framhäver problemet och faktiskt själv lägger fram en önskan på en lösning som dottern hoppas på kan fungera...
Jag kände lite att jag tappat hoppet där innan jag ens klev innanför dörrarna till mötet...
Mådde skit gjorde jag redan när jag vaknade och orken lyste med sin frånvaro...
Så mitt skal gick dit i förhoppningen om att min extra röst från bup skulle göra skillnad idag...
Men jag hör i deras meningar att önskan ligger i medhåll från bup så dom kan pressa tillbaka dottern till helklass...
Nej för guds skull vad skrev jag nu...
Det skulle väl dom aldrig göra...
Jag menar förstås att dom vill vääänja in dottern i helklass för det är för dotterns bästa...
Rektorn påtalade dock att även om dottern har behovet av en mindre grupp så innebär inte det per automatik att hon ska ingå i den mindre gruppen utan hon kan bli placerad i ett grupprum eller med en specialpedagog osv.
Jag lyfter då igen att jag lägger mig inte i var undervisningen sker men hon ska ha en vuxen med sig oavsett plats för att få hjälp under lektionstid.
Ja jag lämnade mötet lite positiv för att bup tycker att min och dotterns önskan inte är för mycket begärt...
Nytt möte är bokat till dagen innan skolstart för då ska vi se över vilka dagar som behöver kortas ner och vilka ämnen som ska plockas bort...
Lagom i tid för att påbörja nya terminen med samma strul som förra...
Nej förlåt...positivitet var det ja...
Terminen kommer nog starta skitbra👌
Å så tar vi ett glädjeskutt för det... tjohejj!
Jag ställer frågan...
Jag måste bara fråga en sak då...
Ni fixade in kompisen i hennes klass...
Dottern började gå till skolan alla dagar förutom vissa lektioner som blev frånvaro på. Som jag redan innan varnade om kommer vara fortsatt frånvaro på trots kompisens närvaro.
Hon påtalade sin trötthet och att hon inte klarar dagarna men hon skulle bara puschas på...
Hon la fram önskningar om kortare dagar och ämnen hon ville plocka bort men hon skulle puschas på och vänjas in ändå..
Så kommer vi till dagen då hon inte kommer iväg överhuvudtaget...
Då är ni redo att göra det vi bad om från början...
Varför kan ni aldrig lyssna in det vi önskar och rädda henne i början istället för när allt rasat?
Hon har förklarat att hon hoppas och tror att om hon hamnar i lilla gruppen så kommer hon kanske klara gå till skolan...
Ni tar inga beslut idag men imorgon kommer min dotter inte lyckas gå till skolan igen så varför skyndar ni inte på ett tillfälligt beslut bara så hon också kan få lyckas?
Rektorn svarar...
Vi vill ha sköterskan från bup och hennes syn kring det hela först innan vi tar beslut så idag blir inget beslut...
Sen är det så att anpassad studiegång kan man inte heller bara fatta hur som helst utan det krävs underlag för dom besluten också...
Men vänta lite nu...
Menar hon att frånvaro en hel termin där det endast är en månad närvaro, där inga som helst betyg uppfylls...
Där dottern hela tiden återkommer till otryggheten i klassrumsmiljön inte är en grund till att få vara i en mindre grupp?
Rektorn förklarar att första steget är inte att göra en anpassad studiegång utan det handlar om att få tillbaka eleven till klassen...
Där jag återigen påtalar att jag lyfte detta problemet kring otryggheten på skolan redan i juni...
Trots flera möten senare och vi nu står i slutet av terminen där det faktiskt gått ett halvår sen jag började kämpa för detta och ändå är det inte tillräckligt för att ta ett beslut?!
Det är min dotters skolgång som hon går miste om, det är tid som hon får kämpa med sitt mående för att vi ska vänta och se ifall eran plan lyckas trots att både jag och dottern påtalar att det inte är hållbart.
Trots att ni har tydliga tecken på att hon inte mår bra i detta!
Mötet avslutades utan en plan i väntan på nästa möte som skulle hållas den 22 december...
En vecka senare och nästa möte är här...
Nu var bupsköterskan med där hon gav sin syn på det hela...
Där hon lyfter min dotters röst om att hon flertalet gånger under deras träff påtalade att klassrumsmiljön var jobbig, ljud och rörelse, otryggheten och önskan om en mindre grupp framgick...
Det är nog första gången jag känt mig nöjd över att någon annan än jag själv framför min dotters talan.
Just för att sköterskan precis som jag försöker återfå fokus till dotterns röst, hur hon framhäver problemet och faktiskt själv lägger fram en önskan på en lösning som dottern hoppas på kan fungera...
Jag kände lite att jag tappat hoppet där innan jag ens klev innanför dörrarna till mötet...
Mådde skit gjorde jag redan när jag vaknade och orken lyste med sin frånvaro...
Så mitt skal gick dit i förhoppningen om att min extra röst från bup skulle göra skillnad idag...
Men jag hör i deras meningar att önskan ligger i medhåll från bup så dom kan pressa tillbaka dottern till helklass...
Nej för guds skull vad skrev jag nu...
Det skulle väl dom aldrig göra...
Jag menar förstås att dom vill vääänja in dottern i helklass för det är för dotterns bästa...
Rektorn påtalade dock att även om dottern har behovet av en mindre grupp så innebär inte det per automatik att hon ska ingå i den mindre gruppen utan hon kan bli placerad i ett grupprum eller med en specialpedagog osv.
Jag lyfter då igen att jag lägger mig inte i var undervisningen sker men hon ska ha en vuxen med sig oavsett plats för att få hjälp under lektionstid.
Ja jag lämnade mötet lite positiv för att bup tycker att min och dotterns önskan inte är för mycket begärt...
Nytt möte är bokat till dagen innan skolstart för då ska vi se över vilka dagar som behöver kortas ner och vilka ämnen som ska plockas bort...
Lagom i tid för att påbörja nya terminen med samma strul som förra...
Nej förlåt...positivitet var det ja...
Terminen kommer nog starta skitbra👌
Å så tar vi ett glädjeskutt för det... tjohejj!