"Hur jävla lätt tror du att det är när några har musik på, några bankar i saker, läraren är dum i huvudet och...
...så ska jag klara av att jobba samtidigt..."
Jag får meddelande från skolan...

Stora pojken har inte jobbat så mycket på träslöjden idag...
Dom försökte uppmuntra honom till att lämna salen istället och gå till ett lugnare ställe men han ville vara kvar...
Om det var något så skulle jag återkomma...

Jag förstår honom när jag hör att han inte lämnar salen...
Han har alltid fungerat så när det blir jobbigt...
Grabben lämnar inte salen för han vill kunna fixa sitt arbete som alla andra i klassen...
Han har alltid haft svårt för när han inser att han inte reder upp stunden...
Han vill lyckas precis som alla andra i hans ålder...
Han blir arg och frustrerad över att han ska lämna när det är allt runtomkring som stör...

Det är lätt att få intrycket av att han inte bryr sig och vill stöka för det är så han reagerar när det är svårt...

Jag pratar med grabben när han kommer hem...

Måttligt irriterad var han, så i första hand var det matintaget som var viktigast innan lugnet infann sig...

Hur var träslöjden idag..?

"Den var jobbig, jag gjorde inget på hela lektionen..."

Okej, vad var det som gjorde att du inte gjorde något..?

"Hur jävla lätt tror du att det är när några har musik på, några bankar i saker, läraren är dum i huvudet och så ska jag klara av att jobba samtidigt..."

Okej, så det är ljudet runtomkring som är problemet...?

Jag har fått sms från skolan och dom vill att vi hör av oss om det är något vi kan göra...

"Aha, jag har redan sagt till dom att jag inte kan jobba när det är ljud hela jävla tiden och jag tänker inte vara där med den jävla läraren..."

Nej, ljudet kan jag förstå för det hör ju till dina svårigheter att det är svårt att koncentrera sig när det stör runtomkring...

Men läraren då, vad har han gjort dig eftersom du tycker så illa om honom?

"Han kan ju för faan inte säga att vi ska ha träslöjd och sen ska vi jobba med stål eller vad faan det är..."

Får jag säga en sak då...
Du har inget emot läraren egentligen men du lägger din ilska mot honom för att du har svårt för att det heter träslöjd men att ni aldrig får jobba med trä...
Eller hur?

"Ja kanske..."

Då tycker jag att du får tänka om där...
Läraren är där för er skull...
Du tror väl inte han har utbildat sig till träslöjdslärare och tycker det är jättekul att skolan inte har en godkänd träslöjdslokal?
Hade han fått välja så hade han velat att ni fick jobba med annat, men eftersom lokalen inte är godkänd så måste han hitta andra lösningar...

Jag förstår att du blir irriterad men har du någon tanke på hur vi kan underlätta...

Vi säger så här...
Om du kan gå till det rummet med en person och får jobba med ditt arbete, skulle du kunna fixa det då..?

"Ja lätt, men isf vill jag vara där själv med träslöjdsläraren..."

Väldigt ofta är det bra att prata igenom sånt som är jobbigt för det kan bli en liten ögonöppnare...

Vad är man egentligen arg för? Vem är man egentligen arg på? Vart ska irritationen egentligen ligga?
Behöver man vara arg eller finns det något annat sätt som kan göra det lättare?

Väldigt, väldigt ofta ligger irritationen på fel plats...
Det är därför väldigt viktigt att påminna sig själv om att det tex grabben slänger ur sig är oftast inte riktat mot dig som person...
Utan det är irritationen över att han kanske inte hanterar stunden så som han skulle önska att han gjorde...
Eller något har inträffat innan som inte blivit som det var tänkt...
Kanske en sån sak som en schemaändring inte alltid är så enkel för endel som det är för andra...
Små förändringar kan ställa till det olika mycket beroende på dagsformen...

Har vi tur så är irritationen som riktades mot läraren nu kanske mer riktad mot träslöjdslektionen som faktiskt inte uppfyller sitt namn enligt grabben...

Ni vet att först ser han träslöjd på schemat...
Då börjar han triggas för det är ju faan ingen träslöjd...

Sen kliver han in i lokalen där läraren står... Då triggas han av att den läraren ger honom fel arbete för på träslöjd ska det jobbas med trä...

Sen när han väl ska jobba så triggas han av allt ljud och tappar fokus...

När han tappar fokus så klarar han inte att jobba och då triggas han av att misslyckas...

Så här har han förmodligen förbrukat sin lilla energi som han har till en dag...

Jag återkopplar till skolan och förklarar vad han berättat...

Dom är medvetna att ljud runtomkring stör honom och har påtalat musikens inverkan på grabben men ibland blir det musik på iaf...
Så det skulle dom påminna om igen...

Dom skulle även se över möjligheten kring om han kan ha en enskild lektion med träslöjdsläraren men påminner även om hur fullbokad han är med sina lektioner...

Jag förstår att läraren har fullt upp och att resurserna inte alltid finns...
Men jag känner dock inte att det är en tillräcklig orsak..
Om det är vad som krävs för att grabben ska kunna göra sitt arbete och om det är det som behövs för att uppfylla ett godkänt så ska den tiden avsättas på något vis av någon person...

Eftersom dom får ha musik under lektionen så tar vi upp om grabben kan få prova att ha på sig hörlurar med musik för att isolera sig från alla andra...
Det var helt okej så detta ska grabben få prova på kommande lektion...

 Nu håller vi tummarna för att det kanske räcker med hörlurarna för att grabben ska klara sin uppgift och kan fortsätta lektionen med klassen...
Vad vill jag ha ut med mitt inlägg...

Jo att det finns allt som oftast nästan alltid en förklaring till barnets beteende och inställning till måsten...

Ser du barnet som bara orsakar problem så kommer det bara vara barnet som ska lära sig och bättra sig...

Ser du barnet som en elev som vill men inte kan av olika anledningar så kommer du kunna hjälpa barnet bättre och möjligheterna för att få eleven att lyckas kommer bli större...

Det finns alltid olika sätt att möjliggöra anpassningar så länge man är öppen för att gå utanför den där ramen som skolan helst vill jobba utifrån...

Alla som jobbar kring grabben på skolan ska ha en eloge till hur bra dom fixat och trixat kring honom för att han ska få må bra och trivas i skolan...
Grabben har valt bort några ämnen men av dom 14 ämnena han läste i höstas fick han 11 godkända...

Det är svenska, engelska och matte som är kämpiga att komma ikapp i men det finns alltid möjlighet att fixa det senare...

I år har han dessutom gett sig in på hemkunskap...
Sån jävla skit skulle han minsann aldrig gå till...
Men skolan har fixat och trixat och lyckats få med honom i planen så nu har han avverkat två lektioner...
Han är grym💪

Största 🌟 ska givetvis grabben ha som kämpat sig fram och fixat allt så otroligt bra...❣️
Lämna gärna ett spår av att du varit här genom att gilla lilla ❤ här nedanför👇
Vill du kommentera inlägget så går det bra att göra här på bloggen med så är det fler som ser vad som skrivs🤗