Ytterliggare en konflikt har uppstått som resulterar i att 3 elever lämnar skolgården.
Efter 50 minuter har fortfarande ingen kontakt gjorts med föräldrar för att ordinarie klasslärare undervisade.
Finns det inte en enda lärare eller rektor på hela skolan som kunde hinna med att kontakta 3 vårdnadshavare.
Hur prioriteras elevernas säkerhet om det går 50 minuter för att man inte hinner kontakta föräldrarna?
Att det ena barnet har ångest och får svårt att andas vid flykt verkar inte heller vara tillräcklig orsak för att oroa sig.
Har man någon handlingsplan på hur man ska agera vid dessa situationer?
På rasterna sker mobbning bland barnen...
Det uttalas hora, fitta, cp, neger osv flera gånger om dagen.
Ibland ger dom sig på varandra och slåss.
En gång har det varit en kniv inblandad där man hotat med den i konflikten.
Trots många återkommande samtal och mailkontakter från mig, där jag lyfter att extra uppsikt och vuxna behöver befinna sig kring dessa elever som hamnar i konflikter så har man ändå inte sett något av denna händelse.
Man påtalar om allas delaktighet i konflikterna, att dom triggar varandra och att det är svårt att få stopp på.
Det här är konflikter som har pågått i över ett år.
Mitt barn är en av dom som står i dessa konflikter var och varannan dag, ibland flera gånger om dagen.
Där h*n mår väldigt dåligt över situationen och konflikterna som uppstår, där det även uttalas om att man blir beskylld för allt oavsett vem som orsakat konflikten.
Jag som förälder har pratat med lärare, skolsköterska, skolkurator, rektor, rektorns chef.
Jag har erbjudit mig att sitta med under någon lektion eller rast för att se vad som sker men iom covid tider så får jag inte vistas i lokalerna.
Jag har ringt runt till inblandade barns föräldrar för att vi ska kunna samarbeta för en bättre skolmiljö.
Konflikterna har även nu dykt upp på fritiden vilket gör det än mer viktigt att vi föräldrar samarbetar för bättre bemötande.
Jag har ringt skolinspektionen för råd.
Jag har haft kontakt med familjeteamet på socialen för att få råd.
Jag har gjort en klagomålsanmälan gällande bemötandet mellan lärare och elever och så även eleverna sins emellan.
Vad händer?
Ärendet skickas tillbaka till rektorns chef som i sin tur lämnar över till rektorn.
Rektorn står nu och stampar på precis samma plats med precis samma problem.
Allt som sker på skolan stannar inom skolans fyra väggar.
Man tror ju att när man gör en klagomålsanmälan så kommer det till någon som sitter högre upp.
Så den personen börjar reda lite i problemen i skolan men tydligen når inte detta dom högre huvudena överhuvudtaget.
Det når inte ens högre upp fast det har hänt incidenter där en lärare utför både psykisk och fysisk hantering av eleverna.
Där flertalet elever har berättat vad som sker under lektionen.
Varken rektorn eller rektorns chef återkopplar efter mailet där jag påtalar om hur eleverna återberättar om när två lärare har tagit in elever i enskilda rum och anklagat dom för att ha ljugit när dom berättade att en lärare varit hårdhänt.
Där dom har förklarat för eleverna hur dåligt läraren mår när dom påstår detta och att h*n kanske kommer bli tvungen och sluta på skolan pga dom.
Skolan tystar elever som vågar berätta!
Den utpekade läraren är dessutom en lärare som har varit inne på samtal med både mig, rektor och rektorns chef just pga dens tidigare hårda hantering av eleverna.
Under mötet för jag talan för 6 elever som blivit utsatta!
Där rektorn själv säger sig ha upprättat en anmälan kring lärarens hantering som ligger till grund för utredningen.
(Det är inte läraren jag vill hänga ut, utan jag vill lyfta problemet kring hur allt hanteras! Läraren har fått bättre stöttning vilket har gett möjligheter att hantera situationer bättre.)
Skolan jobbar mer för att ändra elevernas beteende istället för att se över hur dom vuxna bemöter eleverna.
Eller som dom fint svara mig, vi behöver stärka ditt barn innan vi kan komma åt läraren.
Visst känns det tryggt.
Mitt barn fick tipset en gång att vända huvudet och titta åt ett annat håll och tänka på något roligt när h*n upplevde obehag med hur läraren hanterade eleverna.
Vad lär man eleverna?
Att blunda när andra far illa, att det är okej att vuxna betér sig illa men inte barn, att barnen ska visa respekt mot dom vuxna med inte lika tillbaka.
Men vet ni, detta sker ju aldrig på skolan.
För om du tar upp om detta ständiga problemet så får du svaret att så skulle vi aldrig bemöta ditt barn.
Ord står mot ord och vad har jag som förälder att komma med.
Det är ju bara mitt barn som har berättat, det är andra barn som har berättat.
Fast dom sitter i var sina hem så berättar dom precis samma upplevelse.
Fast dom springer från skolan direkt efter en konflikt så hänger deras versioner om vad som hände ihop.
Men ändå tror lärarna att dom kommer med osanning. Lärare som påtalar att dom hittar på för att sätta dit en lärare.
Barnen fortsätter att genomgå sin skolgång med mobbning och konflikter som går överstyr och ännu fler lärare som förmodligen kommer hinna bli utmattade.
När lärarna blir utmattade så orkar dom inte med att reda i elevernas konflikter längre.
Jag gjorde en klagomålsanmälan just för att jag anser att skolan brister enormt kring ämnet respekt och bemötande.
Det saknas enormt mycket kunskap kring hur man hanterar elever med neuropsykriatiska funktiosvariationer så som adhd, autism, add, oro/ångest osv.
När eleverna påtalar att dom andra inte blir tillsagda så får dom till svar att lärarna kanske är trötta att ni bråkar och därför blir det så.
Det börjar gå för långt, man belastar 11-åringar för att ha orsakat lärarnas bemötande.
Varje rast släpps eleverna ut där dom samlas på samma plats och snart är nästa konflikt ett faktum.
Ställ ett krav, låt inte eleverna som ständigt hamnar i konflikter befinna sig på samma plats.
Det finns två sidor på skolgården se till så dom håller sig på avstånd från varandra.
Dela upp rasterna så dom turas om på favoritplatser så slipper dom stå och trigga varandra.
När lärare blir sjukskrivna för arbetsbelastningen blir för stor pga strulig klass så får eleverna till svar att det är pga eleverna är så stökiga.
Man beskyller återigen eleverna istället för att i tid sätta in rätt stöttning och rätt resurser åt lärarna i klassrummet.
Det handlar om en klass med flertalet barn med olika svårigheter som kräver extra stöttning.
Där mitt barn uttalar sig om hög ljudvolym i klassrummet som stör arbetsron.
Där läraren uttalar sig till mig som förälder att den inte hinner hjälpa mitt barn tillräckligt för dom är många som behöver samma hjälp.
Där mitt barn kommer hem med skolarbete för hon inte klarar arbeta i klassrummet.
Det säger sig självt att det inte räcker med en lärare i det klassrummet.
När lärare blir sjukskriven pga stökig klass så ringer man elevernas vårdnadshavare och meddelar detta och uppmanar oss att prata med våra barn.
Men när fyra elever blir utsatta av andra elever under samma tillfälle pga lärarens hemgång så anses det inte lika akut.
Trots att möjlighet fanns att även upplysa föräldrar om allvaret i även denna situation som uppstod då elever uttalade dödshot och flera hejar på.
Gång på gång flyr mitt barn från skolan pga konflikter.
Skolan hör av sig och vill att jag ska prata barnet tillrätta istället för att vi tillsammans försöker ta tag i problemet som orsakar att h*n flyr från skolan.
Om eleverna enbart är orsaken, varför har då inte vi föräldrar blivit kallade på ett möte för att hitta en lösning tillsammans?
För jag anser att det är ett rätt stort problem om man anser sig behöva dela på en hel klass och placera ut dom i andra klasser för det inte är hanterbart.
När jag begärde förändring när en lärare var hårdhänt så kunde man inte göra förändringar mitt i en termin.
Det gick helt enkelt inte fast att min dotter flera gånger i veckan satt med sådan ångest så hon inte fick luft.
Men när eleverna är stökiga då kan skolan ta beslut om att bryta upp en hel klass från ena dagen till den andra.
Inget ont om delningen för det var nog det bästa på länge men ändå, varför är allt så lätt när det handlar om lärare och inte om elevernas bästa.
Varför är inte föräldrarna mer delaktiga i detta om det är våra barn som orsakar lärarnas mående?
Varför är inte vi föräldrar mer delaktiga om det nu bara är elevernas fel att konflikterna uppstår rast efter rast och det är enbart dom som kan förändra situationen?
Jag prioriterar lika mycket lärarnas rätt till en bra arbetsmiljö precis som jag prioriterar elevernas rätt till en trygg skolmiljö.
Men om ett problem uppstår om och om igen fast kontakt tagits med berörda föräldrar så anser jag att man behöver se över vad skolan kan göra för att förändra situationen.
Man ska inte fortsätta i samma gamla spår och lägga över allt enbart på föräldrarna.
När skolan hanterar ett problem som har varat i 6 månader så fortsätter man precis likadant i 6 månader till.
Fast att eleverna och lärare mår skitkasst av situationen
Eleverna är 11 år och är i behov av stöttning för att göra rätt val i vardagen.
Det är upp till oss vuxna att se till så dom hittar rätt verktyg i livet för att hantera dessa situationer.
Barn mår dåligt, barn utsätts för mobbning, lärare som blir utbrända, lärare som nu är en del av mobbningen när dom står bredvid och ser på men inget gör.
Som förälder blir man orolig för hur långt allt ska få gå.
När jag tar upp problemet kring alla konflikter så får jag höra att mitt barn är också delaktig.
Min kontakt handlar inte om att skuldbelägga någon elev för konflikten, min kontakt handlar inte om att anklaga någon lärare, min kontakt med skolan är till för att få stopp på konflikterna som pågår.
Både mellan lärare och elever och så även elever sinsemellan.
Det är en skolmiljö som inte är hållbar för varken elever eller lärare.
Det är inte en vardag som är hållbar för oss föräldrar heller där vi ständigt ska behöva kämpa för barnens rätt till trygghet i skolan!
Jobbar du på skolan jag pratar om...
Känns det som jag drar alla över en kant?
Isf ta det lugnt, jag menar inte dig som faktiskt ser eleverna, eller dig som säger ifrån, jag menar inte dig som lyssnar och bekräftar eleverna utan nu lyfter jag det som behöver förändras för allas skull.
Skolan har gjort förändringar på sistone, jättebra!
Men det här kring bemötande och att visa varandra respekt, stora som små är något som tyvärr inte fungerar!
Jag anser att det är en stor brist som skolan behöver jobba med.
Det är en stor brist som skolan behöver erkänna och ta hjälp utifrån till!
Jag vill att dom som kan påverka vaknar till lite och blir uppmärksammade på hur verkligheten faktiskt är!
Så sitter du nu lite högre upp än rektorn eller rektorns chef så se för faan till så det blir någon förändring.
Så skolan kan få bli en trygg skola istället för kaoset som just nu faktiskt är mellan varven, ganska ofta faktiskt!
/Jessica