Nu hålls tummar och tår för en lyckad skolstart🤗
Skolstarten närmar sig...
Denna gången känner jag mig mer lugn, han har sitt "studierum" och sina lärare han är van vid...
Jag känner mig lite nyfiken på hur starten kommer gå denna gången när allt är tryggt...
När jag vet att han har sin trygghet hos lärarna...
Funderingar på om dom första veckorna kommer bli lika oroliga som alltid eller om lugnet får infinna sig denna gången...

Häromdagen fick jag ett samtal från den ena läraren...

Hon vill förbereda för lite förändringar som har skett...
Dom har flyttat studierummet...

Min första tanke är faan, hur gör jag nu för att få med pojken på dessa planerna...
Kommer det bli massor av strul nu iaf några veckor framåt pga förändringen...

Läraren berättar om upplägget och det känns positivt... för mig iaf men jag vet ju att jag behöver jobba med pojkens accepterande av dessa förändringar...

Vi får erbjudandet att komma till skolan för att besöka dom nya lokalerna...

Pojken är hos min mor så jag ringer honom...

Jo det är så att din lärare ringde precis...

"Jaha"

Dom har ändrat lite inför skolstarten...
Där ni gick förut ska ni inte vara utan ni kommer nu ha erat klassrum i "modulen" på skolan...

"Aldrig...Jag ska vara i studierummet som vi varit..."

Ja fast nu har dom ändrat och det kan vi inte göra så mycket mer åt...

Det är fler rum nu och ni kan sitta mer ostört osv...

Hon sa iaf att vi gärna fick komma och hälsa på imorgon (fredag) Så jag tänkte att vi gör det...

"Va? Imorgon! På sommarlovet ska man leka inte åka till någon skola... jag går inte dit..."

Efter en stunds diskussion fram och tillbaks där jag försöker lyfta lite positiva saker om byte så står han ändå fast vid sitt beslut...

Han ska inte kolla någon lokal...
Han ska vara i det studierummet han alltid varit, han tänker inte äta i dom nya lokalerna osv...
Han frågar: 
" varför ska dom ändra när allt redan är bra?!"

Vi lägger på efter många om och men och jag skickar iväg ett sms till honom...

Skulle det vara så du ändrar dig så säg bara till för då löser vi det...

"Okej"...

Fredagen kommer och han står fortfarande fast vid sitt beslut så jag åker till skolan själv...

Tänker att jag kanske kan få tagit något kort på klassrummet, grupprummen osv så han blir lite förberedd iaf...

Pratar med honom över telefon och skickar bilder på hur bänkarna står, vart borden är placerade osv...

Läraren frågar om han har en önskan om vilket sittplats han vill ha...

Han väljer ut en plats och vi upplever ändå lite positivt under samtalet...

Han framför önskemål och läraren är snabbt framme för att lösa dom...
Lyckan av att han faktiskt väljer ut en sittplats i ett klassrum han aldrig tänker sitta i är enorm...🤗

Väldigt fina lokaler och massor av positiva upplevelser om att detta kommer bli jättebra...

Jag känner mig lite lättad av hur bra jag upplevde det, vilken lyx min son ändå har med dom lärarna och möjligheterna dom får av det nya stället...
Här är en av bilderna jag tog där dom placerat bord som ska finnas till hands då barnen känner att dom behöver lugn, får jobba lite ostört osv..skärmarna går att vinkla beroende på om dom vill vara mer i fred...
Just att det liknar mer ett "vanligt klassrum" underlättar framåt också ifall han hanterar att sitta med sin klass längre upp i åldern då det känns igen...

Ja bara positivt för min del nu ska jag göra det positivt ur min sons synvinkel också...

Jag är tacksam för dom ringer och förbereder så jag har tid att vänja in tanken hos pojken så slipper kaoset infinna sig med alla andra jobbiga känslor som skolstarten innebär...

Nu hålls tummar och tår för en lyckad skolstart🤗